Remedial Teaching

Soms hebben kinderen extra hulp nodig bij het leren. Mijn expertise ligt bij het aanvankelijk (beginnend) lezen en technisch lezen.

Vooral jonge kinderen waarbij het lezen niet goed op gang komt omdat ze bijvoorbeeld de letters niet kunnen onthouden of van de letters geen woord kunnen maken, hebben extra hulp nodig.

Het iets oudere kind kan ook extra hulp nodig hebben bij het lezen bijvoorbeeld omdat ze dyslexie hebben of er vermoeden is van dyslexie. Het kan ook dat het leestempo niet goed op gang komt of niet alle leesvaardigheden beheerst worden. Het kan gebeuren dat kinderen het vertrouwen kwijt zijn geraakt en niet meer willen lezen.

Deze kinderen kan ik met mijn aanpak weer op weg helpen door goed aan te sluiten bij wat het kind als eerste nodig heeft. Dit doe ik door een goede analyse te maken als ik met het kind lees. Daarna kan hij/zij ervaren dat met de juiste hulp het lezen weer vooruit gaat.
In het SBO heb ik veel ervaring opgedaan met zeer moeilijk lerende kinderen. Eerst een aantal jaren als leerkracht van groep 3 en later als remedial teacher met kleine groepjes kinderen vanaf groep 3 tot en met groep 6.

Door met zeer moeilijk lerende kinderen te werken heb ik geleerd dat geduld en vertrouwen blijven houden veel effect heeft op de inzet van kinderen.

Goed aansluiten op dat wat er precies nodig is geeft het kind vertrouwen en mijn ervaring is dat dan ook de intrinsieke motivatie en het plezier terugkomt. Dat zorgt ervoor dat ook uw kind weer zin heeft om te oefenen. En oefening baart kunst!

In overleg met ouders bepaal ik wat het doel is van de begeleiding en wat de verwachtingen zijn. Het is ook mogelijk dat ik contact opneem met de school of  leerkracht van uw kind als u dat op prijs stelt.